Menisküs Tedavisi

Diz Ağrısı - Menisküs

HER DİZ AĞRISI MENİSKÜS YIRTIĞI KAYNAKLI MIDIR?

Diz ağrısı için doktora giden hastaların MR raporunda menisküs yırtığı gördükten sonra, detaylı muayene işlemi yapmadan hemen ameliyat kararı vermek bazen telafisi zor sonuçlara yol açmaktadır. Tıbbi olarak “Kondromalazi patella” olarak ifade ettiğimiz, “diz kapağı kıkırdağının yumuşaması” hastalığı, kronik menisküs yırtığı bulunan hastaların hemen tamamında görülen ve menisküs yırtığı ile karıştırılabilen bir durumdur.

Hasta menisküs yırtığı sebebi ile ağrı hissettiği bacağını daha az kullandığı için o bacakta kas atrofisi denilen, adale zayıflaması meydana gelir. Bunun sonucunda diz kapağı aşırı sürtünmeye başlar ve bir süre sonra da kondromalazi oluşur. Bu tür hastaların hemen menisküs yırtığı nedeni ile ameliyat edilmesi, adale zayıflığını arttırarak ameliyattan sonra hastanın ağrılarının daha da şiddetlenmesine neden olur.

ÇÖZÜM YENİ NESİL FİZİK TEDAVİ OLABİLİR

Hastanın daha sonra artan ağrılarının giderilmesi için uzun süre kineziterapi ağırlıklı fizik tedavi görmesi ve kaslarını yeniden güçlendirmesi gerekebilir. Bu nedenle diz ağrısı şikayeti ile polikliniğe başvuran hastanın detaylı muayenesinin yapılması, ağrının menisküs yırtığından mı yoksa diz kapağı kıkırdak yumuşamasından mı olduğunun ayırt edilmesi oldukça önemlidir.

Diz ağrısıyla gelen hastaya yapılan detaylı muayene sonrasında kesin olarak menisküs yırtığı ameliyatı yapılması gerekse dahi adale zayıflamasını engellemek için mutlaka en az 20 gün süre ile kineziterapi ile kas güçlendirici egzersizler uygulanmalıdır. Yeni nesil fizik tedavi yöntemi olan kineziterapi tedavisinden sonra diz kapağı ağrıları geçen hasta tekrar muayene ederek, menisküs yırtığı ameliyatının gerekip gerekmediğine tekrar karar verilmelidir.

MENİSKÜS YIRTIĞI MUTLAKA AMELİYAT EDİLMELİ Mİ?

Menisküsler diz eklemi içerisinde bulunan; eklemin korunması, stabilitesinin sağlanması ve eklem kıkırdağının beslenmesi gibi birçok fonksiyonu bir arada yerine getiren yarım ay şeklinde kıkırdak yapılardır. Menisküs yırtıkları değişik şekillerde oluşabilir. Genç aktif hastalarda genellikle zorlanma veya spor travmasına bağlı olarak ortaya çıkarken, orta yaşın üzerinde dokuların su içeriğinin azalması sonucu meydana gelen dejenerasyon nedeni ile ortaya çıkar.

Yani bilinenin aksine menisküs yırtığı gerçekten sadece sporcu hastalığı değildir. Üstelik bu hastalık orta yaşın üzerinde normal bireylerde daha sık ortaya çıkmaktadır.

HER DİZ AĞRISININ NEDENİ MENİSKÜS YIRTIĞI OLMAYABİLİR!

Günümüzde MR görüntüleme yönteminin kolay ulaşılabilir olması nedeni ile neredeyse her dizi ağrıyan hastaya MR çekilmekte, MR raporunda menisküs yırtığı görülürse de mutlaka ameliyat edilmesi gerekirmiş gibi bir algı ortaya çıkmaktadır. Oysa unutulmaması gereken diz ağrısına neden olan menisküs yırtığı dışında sebeplerinde var olabileceğidir. Çünkü hastanın MR raporunda menisküs yırtığı mevcut olması mutlaka ağrısının bu yırtığa bağlı olduğu anlamına gelmez. Diz ağrısı ile polikliniğine başvuran hastanın mutlaka detaylı diz muayenesinin yapılması gerekir.

Menisküs yırtığı ilaç ile tedavi edilemez. Ancak unutulmaması gereken nokta her menisküs yırtığı ameliyat da gerektirmemektedir. Özellikle yeni nesil fizik tedavi yöntemi olan kineziterapi dediğimiz özel egzersiz yöntemleri ile diz çevresindeki kas ve yumuşak dokular güçlendirilerek, diz eklemine binen yük azaltılır ve bu sayede menisküs dokusu rahatlatılarak ameliyata gerek kalmadan iyileşme sağlanabilir.

MENİSKÜS YIRTIĞI TEDAVİSİNDE KİNEZİTERAPİ YÖNTEMİ KİMLERDE TERCİH EDİLMELİDİR?

Menisküs yırtığı, gençlerde ve sporcularda hemen tedavi edilmelidir. Çünkü mensiküsler diz eklemi için oldukça faydalı yapılardır. Bazı taze yırtıklarda dikildiğinde iyileşme şansı olur, ancak kronik yırtıklarda başarı şansı az olmaktadır. Bu nedenle de yırtılan kısım çıkarılır. Özellikle genç hastalarda menisküs yırtığı uzun dönemde tedavi edilmediği takdirde, şiddetli ağrının yanı sıra eklem yüzeyinde oluşan pürüz nedeniyle de eklem kıkırdağı hasar görmeye başlar.

Orta yaş üstü hastalarda eklem kıkırdağı yaşa bağlı olarak yıprandığı için eğer yırtığa bağlı ağrı ve kilitlenme şikayeti yoksa sırf MR raporunda menisküs yırtığı görünüyor diye ameliyat etmeye gerek yoktur. Bu tür hastalara ameliyattan önceki tedavi yöntemi olan kineziterapi uygulanmalıdır. Bu sayede ameliyat olma riski en aza inecektir.

KİNEZİTERAPİ NASIL BİR TEDAVİ UYGULAR?

Kineziterapi yöntemi Rusya’da geliştirilen ve Avrupa’da oldukça yaygın olan yeni nesil bir fizik tedavi yöntemidir. ‘Hareket etmek’ temeline dayanan kineziterapi ile hastalara modern rehabilitasyon aletleriyle fizyoterapist gözetiminde egzersiz programı uygulanır. Bu egzersizler kişiye özeldir ve detaylı doktor muayenesinin ardından hastanın durumu ve fiziksel özellikleri baz alınarak programlanır.

Kineziterapi hakkında daha detaylı bilgi edinmek veya uzman doktorumuzdan randevu almak için (0212) 541 62 60 nolu telefon numaramızı arayabilirsiniz