Çocuklarda Skolyoz Tedavisi

Çocuklarda Skolyoz (Omurga Eğriliği) Tedavisi

ÇOCUKLARDA SKOLYOZ TEDAVİSİ /OMURGA EĞRİLİĞİ

Uzmanlara göre hareketsiz yaşam tarzı sadece yetişkinler için değil, çocuklar için de ciddi tehlike arz etmektedir. Bugün ortopedi uzmanlarının okul öğrencilerinde sıklıkla teşhis ettiği durum skolyoz hastalığıdır. İstatistik verilerine göre ortaokul ve lise öğrencilerinin %40 -70'inde ciddi bir tedavi gerektiren omurga deformitesine rastlanmaktadır.

SKOLYOZ NEDİR?
Skolyoz kısaca omurganın yana doğru eğriline verilen isimdir. Özellikle çocuklarda görülme olasılığı yüksek olan skolyoz eğrili, omurgada S harfi ya da C harfi şeklinde gözlemlenir. Bu omurga eğriliği hastalığının kız çocuklarda görülme olasılığı erkek çocuklara oranla yüzde 10 daha fazladır. Özellikle gelişim çağındaki çocukların aileleri tarafından sık sık gözlemlenmesi, olası omurga farklılığında da derhal uzman doktora başvurulması gerekmektedir.

SKOLYOZ NEDENLERİ NELERDİR?

Çocuklarda Skolyoz (Omurga Eğriliği) Tedavisi

Omurganın, yapısı itibariyle kendi kendini simetrik şekilde tutma özelliği yoktur. Bu görevi vücut kasları yerine getirir. Omurganın doğru pozisyonda durabilmesi için ciddi bir kas gücü gerekmektedir. Kasların gücü yetersiz kaldığında omurga eğrilmeye başlar (skolyoz belirtileri çoğunlukla yoğun büyümenin olduğu 6-8 yaş ve 10-12 yaş arasında oluşur). Bu bakımdan skolyoz başlı başına bir hastalık olmayıp kronik kas zayıflığı ve kas gelişim bozukluğu belirtisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Kronik kas zayıflığına yanlış duruş pozisyonu, tek elde çanta taşıma alışkanlığı, düztaban vs. etkenler de eklendiğinde omurga eğriliği gelişir. Tedaviye başlanmadığı, skolyozun ana sebebi ortadan kaldırılmadığı takdirde, çocuk düzgün oturması, düz durması konusunda sürekli uyarılsa dahi olumlu netice alınamaz. Oysa sırt kaslarının simetrik olarak güçlenmesine yönelik egzersizler yapılsa, omurganın kendiliğinden düzelmesi mümkün.

Skolyoza neden olan diğer temel nedenleri şu şekilde sıralayabiliriz:
• Doğumsal nedene bağlı gelişen skolyoz
• Marfan Sendromu, Ehler Danlos Sendromu gibi bağ dokusu hastalıklarına bağlı gelişen skolyoz
• Kalça, diz eklemi sorunları ve bacak eşitsizliğine bağlı gelişen skolyoz
• Aktif büyüme çağında bağ-kas sisteminin yeterince gelişmemesine bağlı gelişen skolyoz
• Yanlış duruş
• Omurgaya binen düzenli aşırı yük

SKOLYOZ TEHLİKELİ MİDİR?

Uzun süre ders masası başında oturmanın omurgada yol açtığı gerilim sonucu yürüyüş bozukluğu oluşabilir. Ayrıca kalpte ve solunum organlarında da çeşitli bozukluklar gelişebilir.
Omur kayması ve duruş bozukluğu gibi sorunlar altı ay boyunca bilgisayar başında zaman geçirmiş çocuklarda sıkça görülen bir durumdur. Buna bağlı olarak baş ağrısı ve sindirim sorunları yaşanabilir. Tüm bu şikayetlerin altındaki sebep iç organlara bası yapan omurga eğriliğidir. Bunun dışında safra gidişi bozuklukları ve buna bağlı olarak gelişen bağırsak sistemi ve mide hastalıkları baş gösterebilir. Aynı şekilde kürek kemiklerinin farklı seviyelerde yer almasına bağlı olarak akciğerler de etkilenebilir.
İç organların fonksiyon bozuklukları neticesinde kan akışında oluşan düzensizlik ağrı ile birlikte seyreden çeşitli beyin sorunlarına yol açar. Omurga eğriliğinin sebep olduğu rahatsızlıkların listesi elbette yukarıda belirtilenlerle sınırlı değildir. Skolyoz tek başına tehlikeli değildir ama sonuç olduğu hastalıklar tehlikeli olabilir. Bu nedenle skolyoz tespit edildiği zaman mutlaka tedavi edilmelidir.

ÇOCUKLARDA SKOLYOZ TEDAVİSİ

Skolyoz daha çok büyüme çağındaki çocukları tehdit eder. Çocuklarınızın gelişim süreçlerini iyi gözlemlemeli ve olası vücut omurga değişikliklerinde derhal uzman doktor yardımına başvurmalısınız. Peki, çocuğunuzda omurga sorununu engellemek için siz neler yapmalısınız?

1. Okul çantasının ortopedik özellikli olmasına dikkat edilmelidir;
2. Özellikle okul öğrencisi çocuklar için uygun ayakkabı seçimine özen gösterilmelidir;
3. Çocuğun evdeki ders çalışma alanı doğru düzenlenmeli, uygun mobilya tercihi yapılmalıdır;
4. Ortopedik yatak kullanılmalıdır;
5. Çocuğun doğru duruş ve oturuş pozisyonu alması sağlanmalıdır.

ÇOCUĞUMDA SKOLYOZ OLUP OLMADIĞINI NASIL ANLARIM?

Öncelikle çocuğunuzun sırtı size dönük olacak şekilde durup gevşemesini söyleyin. Gevşeme pozisyonu her zamanki alışık olduğu pozisyonu almasıdır. Burada ilk dikkat etmeniz gereken skolyoz belirtileri şunlardır:
• Bir omuz diğerinden biraz yüksekse,
• Kürek kemiklerinden biri çıkıntı yapıyorsa,
• Bir kol diğer kola göre vücuda daha yakın konumdaysa,
• Öne doğru eğildiğinde omurganın eğri olduğu göze çarpıyorsa,
Çocuğunuzu mutlaka uzman bir doktor muayenesine götürmelisiniz!

YENİ NESİL FİZİK TEDAVİ YÖNTEMİ İLE SKOLYOZ TEDAVİSİ

Kineziterapi yöntemi ile skolyoz tedavisi için çok fonksiyonlu egzersiz aletleri ile uygulanan oldukça etkili bir egzersiz programı geliştirilmiştir. Bu egzersiz sistemi sayesinde omurgadaki eğrilikler nazikçe ve ağrısız bir şekilde giderilebilmektedir.

Skolyoz tedavisi için egzersiz programı her bir çocuk hastaya özel olarak düzenlenir. Kineziterapi Fizik Tedavi Merkezi Fizyoterapistleri hastanın egzersizleri doğru uygulayabilmesi için eğitim verir ve sık sık kontrol ederek hastayı takip eder. Çocuk hastalara düzenlenen egzersizler yetişkin hastalara verilenler ile aynıdır. Sadece uygulana yük dozları çok daha düşüktür (yük dozları hastaya özel olarak ayarlanır). Kineziterapi Merkezi’nde ayrıca doğru nefes eğitimi verilmektedir. Çünkü egzersizlerin belirli bir şekilde nefes verilirken yapılması gerekmektedir.

Skolyoz öncesinde genellikle postür bozukluğu (duruş bozukluğu) görülür. (kamburluk, omurga aşırı öne veya geriye doğru kayar). Önemli olan skolyoz tedavisine erken başlamaktır. Bu yüzden Kineziterapi Merkezi’ne erken başvurarak çocuğunuzun ileride olabilecek omurga sorunları ile karşı karşıya kalmasını önleyebilirsiniz. Kesin tanı konulmuş olsa bile büyüme çağını henüz tamamlamamış (12-14 yaş) olan çocuklarda skolyoz tamamen tedavi edilebilmektedir.

Kineziterapi Merkezi’nde skolyoz tedavisi gören Buse Koç’un hastalık teşhisi, tedavi sürecini ve tedavi başarısını okumak için tıklayın!

20 yaş sonrasında yaş ilerledikçe skolyozun (omurga eğriliğinin) tedavisi gittikçe zorlaşmaya başlar. Yine de yeni nesil fizik tedavi yöntemi olan kineziterapi egzersizlerinin sistematik ve doğru bir şekilde uygulanması sonucu olgun yaştaki hastalarımızda da önemli ölçüde düzelmeler ve hastalığın durması gözlemlenebiliyor. Ayrıca skolyoza bağlı ağrılar giderilirken, omurganın eski doğal haline dönmesini sağlayabiliyoruz.

Kineziterapi yöntemi ile skolyoz (omurga eğriliği) tedavisinde doktor tarafından önerilen egzersizler özel dekompresyon egzersiz aletleri desteği ile uygulanmaktadır. Üstelik tedavi kürünün içerisinde yer alan sauna ve soğuk duş ile tedavi pekiştirilmektedir. Bu sayede skolyozun belirtileri ortadan kaldırıldığı gibi hastanın genel sağlık durumu üzerinde de olumlu etki sağlanmaktadır. Kineziterapi Fizik Tedavi Merkezi’nde egzersiz yapan çocuklar vücutlarına doğru davranmayı öğreniyor, doktorlara ve ilaçlara bağımlı olmayan birer insan olarak yetiştiriliyorlar.

Kineziterapi egzersiz yöntemi ve iyileştirici etkileri hakkında daha detaylı bilgi edinmek veya uzman doktorumuzdan randevu talep etmek için (0212) 541 62 60 nolu telefon numaramızdan arayabilirsiniz.

Sorularınız için