Multipl Skleroz - MS

MS HASTALIĞI (MULTİPL SKLEROZ) HER ŞEYİN SONU DEĞİL!

Halk arasında MS hastalığı olarak bilinen Multipl Skleroz, vücudumuzdaki bağışıklık ya da savunma sisteminin sinir sistemini zedelemesi ve onu yabancı kabul ederek saldırması ile ortaya çıkan bir hastalıktır. Diğer bir deyişle beyinde ve omurilikte mesajları taşıyan sinirlerin etrafındaki koruyucu kılıfın (miyelin kılıfı) hastalığıdır. Merkezi sinir sistemi ile organların bilgi iletişimini sağlayan omuriliğin miyelin tabakası üzerindeki fiziksel tahribatın bir sonucu olarak ortaya çıkmaktadır. Kılıfın hasar gördüğü yerlerde sertleşmiş dokular (skleroz) yer alır ve bu sertleşmiş alana da plak denir. Bu plaklar, sinir sistemi içinde pek çok yerde oluşabilir ve sinirler boyunca mesajların iletilmesini engelleyebilir.

Kısaca MS hastalığı, vücudun savunma sisteminin kendi sinir sistemine saldırması ve hasarlar vermesiyle oluşan bir sinir sistemi hastalığıdır.

Genellikle 20-40 gibi genç yaşlarda ortaya çıkan MS hastalığı, ataklar halinde gelişme gösterir. Ayrıca hastalık genç insanların yanı sıra, nörolojik nedenli özürlülüklerde başta olmak üzere, kadınlarda, sosyo-ekonomik düzeyi yüksek toplumlarda, kentlerde yaşayan eğitim düzeyi yüksek kişilerde sık görülebilir. MS kalıtsal bir hastalık değildir fakat, ailelerinde MS bulunan kişilerin MS'e yakalanma eğilimi az da olsa vardır. Hastalığın kontrol altında tutulabilmesi için uygun tedavi ve düzenli takip gerekir. Çünkü MS hastalığında ortaya çıkabilecek reaksiyonlar önceden tahmin edilemez. Bu da hastalığın tanımlanabilmesini güçleştirir. MS hastalığının tipi ve şiddeti hastadan hastaya değişkenlik gösterir.

MS HASTALIĞININ BELİRTİLERİ

MS belirtileri, şiddet ve seyir yönünden hastadan hastaya büyük değişiklikler gösterebilir. Bazı hastalarda değişik hastalık tabloları arka arkaya ortaya çıkar, daha sonra ise tam ya da kısmi iyileşme gözlemlenir. Belirtiler etkilenen sinir sistemi bölgesine göre farklıdır. Bunlar arasında;

• Halsizlik, yorgunluk ve depresyon
• Karıncalanma ve uyuşma
• Duyu eksikliği ve denge bozukluğu
• Görme azlığı ya da çift görme
• Konuşma bozukluğu
• Yutma bozukluğu
• Titreme
• Kısa süreli hafıza sorunları
• Kol ve bacaklarda sertlik
• Kollarda ve bacaklarda güçsüzlük, spazm, kramp, ağrı (tek kol ve bacakta görülebileceği gibi her ikisinde de gözlemlenebilir)
• İdrar kaçırma veya idrara çıkamama
• Erkeklerde cinsel güç azlığı

Ms hastalığında bu tanımlanan belirtilerin bir ya da birkaçı birlikte gözlemlenebilir. Genellikle hastalık kendini ilk olarak kol ve bacaklardaki güçsüzlükle hissettirmeye başlar. İlk belirtiler birkaç gün içinde ortaya çıkar; alevlenmeler ve düzelmelerle seyreder. Başlangıç dönemlerinde tam bir düzelme gösterirken bazen hastalığın ilerlemiş evrelerinde, az sayıda hastada baştan itibaren düzelmeler olmaksızın kötüleşme söz konusu olabilir.

MS HASTALIĞI TEDAVİSİ / MULTİPL SKLEROZ TEDAVİSİ

Öncelikle MS hastalı ölümcül bir hastalık değildir. Bu konuda yapılmış pek çok çalışma vardır. Bu çalışmalarda ortalama yaşam süresi açısından MS'lilerle sağlıklı bireyler arasında önemli bir fark olmadığı ortaya konmuştur. Ayrıca MS'de bulaşıcılık da söz konusu değildir.

MS'li kişilerin, bazen aldıkları ilaçların etkisiyle enfeksiyon hastalıklarına karşı direnme güçleri azalır. Bu nedenle Multipl Skleroz hastalarının solunum yolları enfeksiyonları, idrar yolu enfeksiyonları gibi hastalıklara diğer insanlardan daha fazla yakalanma eğilimleri olduğu aşikardır.

MS hastalığında zayıflayan kasları kuvvetlendirmek gerekir. Bu nedenle Ms hastaları yeni nesil fizik tedavi yöntemi olan kineziterapi ile egzersiz programı uygulayabilirler. Kineziterapi modern rehabilitasyon aletleriyle zayıflamış veya eşgüdüm bozukluğu olan kasların kuvvet kazanmalarına yardımcı olur.

MS HASTALIĞINDA KİNEZİTERAPİ NASIL UYGULANIR?

Kineziterapi, hastaya fizyoterapistler eşliğinde modern rehabilitasyon aletleri kullanılarak yaptırılan özel egzersiz programıdır. MS hastaları için kasların güçlendirilmesine yönelik yapılan düzenli kineziterapi, germeyi, yürüme eğitimini ve bastonları, yürüteçleri ve diğer yardımcı aletleri en iyi şekilde kullanmayı, nakil eğitimini ( yani örneğin, tekerlekli sandalyeden arabalara geçmeyi öğrenmek) ve toplam fonksiyonu ve dayanıklılığı iyileştirmeye yönelik kuvvetlendirme egzersizlerinin tamamını kapsar. Uygulanan egzersizler günlük yaşamda hastanın bağımsızlığını artırmayı hedefler ve hastalara koordinasyon ve kuvvetlenmeye yönelik egzersizler sunar.

KİNEZİTERAPİ MS HASTALIĞINA ETKİSİ

Kineziterapi MS'i tek başına düzeltemez ancak haftada birkaç gün yapılacak kineziterapi egzersizleri sayesinde hastanın genel sağlığı iyileştirilir. Bu yeni nesil fizik tedavi, Ms yüzünden kas ve iskelet sisteminin kullanılmamasından kaynaklanan komplikasyonların önüne geçer. İştah ve uykuyu düzenlene sokması ve hastanın kendini iyi hissetmesine yardımcı olması nedeniyle tercih edilen kineziterapi, psikolojik açısından da oldukça avantajlı bir tedavi yöntemidir.

Kineziterapi tedavi yöntemleri hakkında daha detaylı bilgi edinmek ya da uzman doktorumuzdan muayene talep etmek için (0212) 541 62 60 nolu numaramızı arayabilirsiniz.