Kas Yetmezliği ve Buna Bağlı Kalp-Damar Sistemi Hastalıkları

Kalp-damar sistemindeki düzensizlikler çeşitli hastalıklara yol açar. Bazen de bunun tam tersi bir durum olarak kas yetmezliği kalp-damar sisteminde bozukluklara neden olabilir.

Kardiyoloji uzmanı elbette bir tedavi planı düzenleyecek, gerekli ilaçlar seçecektir.Fakat bundan daha önemlisi olan, kalp-damar sistemini güçlendirmenin sistem çalışmasında görev alan kasları güçlendirmekten geçtiğini kavrayabilmektir. Kasların güçlendirilmesi hastanın durumunun iyiye gitmesine yardımcı olur, sağlıklı kişide de hastalığı önleyici etki gösterir.

Bu konuda sadece çalışma ve dinlenme düzeni değil (yeterli uyku, strese sağlıklı tepki, sağlıklı beslenme, sigarayı bırakma gibi), aynı zamanda tüm kas sisteminin eğitilmesi çok önemlidir.

Kas eğitimi, kalp-damar sistemini onarmanın ve korumanın önemli bir öğesidir.

Bünyeye etki etme yöntemi olarak kineziterapi merkezlerinde kaslara yönelik ağırlık çalışması kullanılmaktadır. Ağırlık çalışması ve özel egzersiz aletleri ile yapılan kas çalıştırması nöroloji, ortopedi, nöroşiruji uzmanlarının korkutucu hikayelerinin tam aksine tüm vücuda, dolayısıyla da ilgili ekleme, omurga bölümüne veya kasa belirli dozlarda etki etme yöntemidir.

Bir hastaya kalp-damar sistemi ile ilgili bir teşhis konulduğunda doktorlar genelde ilk önce neler önerir diye sorduğumuzda fiziksel aktiviteyi sınırlamak, 2-3 kg’dan fazla yük kaldırmamak şeklinde sıralayabiliriz. Aslında tam da bu noktada hasta tedavi edici etki yöntemlerinden biri olan “hareket etmekten” mahrum bırakılmış olur. Bu arada tabii unutmamalı ki, ancak ayarlı bir yük altında doğru ve bilinçli bir şekilde uygulanan hareket iyileştirici etki gösterir. Kısaca doğru yapılan hareket iyileştirirken, yanlış uygulanan hareket sakatlar.

Kineziterapi tedavi yöntemi ile kas yetmezliğinin giderilmesinde kas çalıştırması ne şekilde uygulanıyor?

Söz konusu çalışma öncelikle fiziksel antrenman öngörmektedir. Kalbimiz esasında bir kastır. Bu nedenle doğru yaklaşıldığı takdirde kalp fiziksel efora “alıştırılmaya” elverişli bir organdır. Fiziksel egzersiz kalp kasının güçlenmesini ve performansının artmasını sağlar. Bunun dışında; vücudu kuşatan tüm kaslar da güçlenir. Aynı zamanda fiziksel egzersizler vücutta depolanan fazla yağların erimesine yardımcı olur, damarlarda kolesterol birikmesini engeller, kişiyi zinde tutar. Formda ve zinde kalan kişi ise hastalığı daha kolay yener.

Kineziterapi kapsamında önerilen ağırlık çalışması yalnızca tedavi amacıyla değil, aynı zamanda kalp-damar hastalıklarının önlenmesi için uygulanır. Fiziksel etkinlikle uğraşan herkes kasların dengeli olarak gelişmesi için egzersiz programına mutlaka bir ağırlık çalışması dahil etmelidir.

Egzersiz yaparken vücuda kademeli olarak yüklenilmesine özen gösterilmelidir. Bu esnada mutlaka kontrol edilmesi gereken nabız ve tansiyon değerleri, kalbin ne derece yoğun çalıştığı, yükün daha arttırılabileceği veya azaltılması gerektiği konusunda ipucu verir.

Başlangıçta düşük yüklerde hafif egzersizlerden başlanılır ve aşamalı olarak programın zorluk derecesi yükseltilir. Ağırlık çalışması dışında ayrıca eklem hareketliliğini, kas, bağ ve kirişlerin elastikiyetini iyileştirici rehabilitasyon egzersizleri de kullanılır. Kısaca bu yöntem vücuda komple etki eder.

Sonuç itibariyle ağrı sendromları kaybolur, hastanın durumunda iyileşme kaydedilir, hareket kabiliyeti ve iş yapma kabiliyeti önemli ölçüde artar. Hasta topluma yeniden adapte olur. Uzun süren ve sonuç vermeyen tedaviler görmek yerine bu hastalar dolu, keyifli ve renkli bir yaşam sürmeye başlarlar. Kısaca, “sağlığın sahibi kişinin ta kendisidir” gerçeğini keşfetmiş olmaktadırlar!

RANDEVU VE UZMAN GÖRÜŞÜ ALMAK İÇİN (0212) 541 62 60