Kalp kasının kanla beslenemeyip bir bölümünün ölmesiyle sonuçlanan kalp krizi, iskemik kalp hastalığının akut formudur.

Kalp Hastalığı, Kalp Krizi ve Beyin Kanaması Sonrası Rehabilitasyon

İskemik kalp hastalığında kardiyak perfüzyon bozulur, yani kalp kası yeterince kanla beslenemez. Kronik iskemide aşağıdaki belirtiler baş gösterir:

• Stenokardi (göğüs arkasından boyun, sol omuz ve alt çeneye doğru yayılan ağrı)
  • Arteriyel kan basıncında ani sıçramalar
  • Kalp ritminde hızlanma veya yavaşlama
  • Sık tekrarlayan halsizlik ve güçsüzlük

Çok tehlikeli bir rahatsızlık olan miyokard infarktüsü (kalp krizi) ani gelişir. Kriz sonrası rehabilitasyon oldukça zorlu bir süreçtir. Sorun şu ki kriz atlatıldıktan sonra kişi kendini hasta hissetmez ve henüz yeterince güçlenmemiş olan kalbine fazla yüklenerek kalbe zarar verebilir.

İskemi hastalarının fiziksel aktivite toleransı çok düşüktür. Çünkü hareket esnasında kalbe gelen yük ciddi derecede artar. Söz konusu hastalar hareket aktivitelerini önemli oranda kısıtlamak zorunda kalmaktadırlar.  İskemik kalp hastalığı gelişen hastaların iş değiştirmek veya çalışma hayatından tamamen vazgeçmek zorunda kaldıkları sıklıkla karşılaşılan bir durumdur. Bunun sonucunda kişide depresyon ve bunalım gibi değişik psikolojik rahatsızlıklar baş gösterir.

Tedavi Edici Egzersizler ile Kalp Krizi Sonrası Rehabilitasyon

Kineziterapi Fizik Tedavi Merkezi’nde iskemik kalp hastalarının toparlanmasında ve rehabilitasyonunda başarıyla uygulanan kineziterapi yöntemi, özel egzersiz aletleri ile yapılan bir fizik tedavi şeklidir. Söz konusu tedavi yöntemi, uygulanan aşağıdaki prensipler sayesinde yüksek sonuçlar vermektedir:

• Egzersizlerin yalnızca hastane şartlarında sıkı uzman kontrolünde yapılması;
  • Fiziksel yük dozunun kişiye özel olarak ayarlanması;
  • Egzersiz yoğunluğunun yüksek olması;
  • Yük yoğunluğunun gerek bir seans boyunca, gerekse de tüm tedavi kürü süresince sabit düzeyde olması;
  • Egzersiz yükünün yoğunluk bazında değil, süre bazında arttırılması.

Tedavi edici özel bir egzersiz kompleksi kalp kasına yoğun kan akışını, dolayısıyla daha yüksek miktarda oksijen taşınmasını sağlar. Bu sayede bu bölgedeki metabolizma süreci etkinleşir ve hasar gören ilgili kas dokusu kısımları onarılır.

Kineziterapi yöntemi ile tedavi, kalp kasları liflerinin daha iyi bir şekilde kanla beslenmesine yardımcı olurken, hastanın motor aktivitesinin önemli ölçüde artmasına, normal hayata dönmesine olanak sağlar.

Kineziterapi Aracılığı ile Beyin Kanaması Sonrası Rehabilitasyon

Türkiye’de beyin kanaması geçirmiş hastalarda rehabilitasyon merkezlerine başvurma oranı %20’yi aşmaz. Geriye kalanı ya evde tedavi olan ya da daha hiçbir rehabilitasyon programına katılmamış hastalardır. Bununla birlikte istatistiğe bakıldığında beyin kanaması sonrası ilk 30 gün içerisinde ölümle sonuçlanan olgu oranı evde tedavi görenlerde %43 iken, tedavisini hastanede sürdürenlerde %24’tür.

Kalp krizi geçirmiş olan hastalar sağlık durumunu daha da kötüye götüreceği korkusu ile çoğunlukla fiziksel aktiviteden kaçınırlar. Aslında kişi kendi kafasında oluşturduğu bir hasta stereotipi yüzünden günlük hayatında ortaya çıkan kısıtlamalara çabuk alışır ve her türlü fiziksel gerilimden uzak durmaya, kendisinin yapabileceği bir şey olsa bile günlük ev işlerinde dışarıdan yardım edilmesini ister. Bu davranış biçiminin temelinde ağrı korkusu ve bu ağrı karşısındaki acizlik hissi yatar. Beyin kanaması geçirmiş kişilerde ani duygudurum değişikliği, kolay yorulma gibi nörokognitif bozukluklar sıkça görülen bir durumdur.

Bu durum, servis personeli ve sağlık uzmanlarının desteği ve gözetimi altında uygulanması gereken bir rehabilitasyon gerektirir. Aktif rehabilitasyon programında etkin ve doğru nefes tekniği geliştirmeye ve dolaşım sistemini düzeltmeye ağırlık vermek büyük önem arz eder.

RANDEVU VE UZMAN GÖRÜŞÜ ALMAK İÇİN (0212) 541 62 60